Ultrajuoksijan harjoittelumäärät viikossa + gallup

Lueskelin vuodelta 1995 Tero Töyrylän Ultrajuoksijan harjoittelu -artikkelikokoelmaa, joka sisältää tietoa ultrajuoksijan harjoittelusta, kilpailuun valmistautumisesta ja kilpailusuorituksesta. Artikkelikokoelman mukaan huippu-ultrajuoksijoille kertyy aivan jäätävän paljon kilometrejä viikossa. Harjoitteleminen on toki yksilöllistä: ”On kiinnostavaa havaita, että kyvyistä riippumatta kaikki juoksijat harjoittelevat ajallisesti suunnilleen yhtä paljon viikossa. Viikoittainen harjoitteluun käytettävä aika tuntuu olevan n. 10 tuntia. Hitaampi juoksija saa tässä ajassa tietysti kasaan vähemmän kilometrejä kuin nopeampi. Jos hitaampi pyrkisi lisäämään tuossa ajassa juoksemaansa km-määrää, hän harjoittelisi liian kovalla vauhdilla, ja ylikunnon tai vamman vaara kasvaisi.” Itse seuraan enemmänkin harjoitteluun käytettyä aikaa kuin kilometrejä.

”Perusharjoitusjakson viikkokilometrit voivat aluksi olla n. 50 % siitä, mihin uskot yltäväsi harjoittelun ollessa kovimmillaan. Siitä ne voivat 8 viikon aikana nousta n. 65 prosenttiin ennakoimastasi maksimista. Jos esim. uskot, että kykenet harjoittelun ollessa huipussaan juoksemaan 120 km, voit lähteä liikkeelle 60 viikkokilometristä.”

Ohessa otteita kokeneiden ulkomaisten ultrajuoksijoiden viikottaisista harjoittelukilometreistä. Toki täytyy muistaa, että tavoitteet ja lähtökohdat ovat jokaisella erilaiset.

Maria Caldwell:

”Juoksen pohjiksi 30—40 mailin (48—64 km) viikkoja silloin kun olen “tyhjäkäynnillä”. Siitä sitten lisään harjoittelua vähitellen 12 viikon valmistautumisjakson aikana. Yritän päästä korkeimmillaan 25 100 mailiin (161 km) viikossa ennen kuin alan taas pudottaa määrää.”

Patti Finke:

”Suosittelen seuraavanlaisia viikkokilometrejä harjoittelun pohjaksi: ainakin 100 km maratonille, 125 km 50 mailia (80 km) varten ja vähintään 160 km pisimpiä ultrakisoja varten.”

Hilary Walker:

”..vuoden 1988 alkaessa minulla oli vuoden aikana juoksemieni kilometrien keskiarvo 160 km viikossa.”

Rune Larsson:

”Kun sitten annan itselleni taas luvan harjoitella kovaa, juoksen 160—240 km viikossa”

Erik Seedhouse:

”Tällä hetkellä 200 km viikossa on suurin piirtein rajani, mutta aikomukseni on nostaa määrä piakkoin 250 km:iin.”

Don Ritchie:

”Olen havainnut omalla kohdallani “turvallisimmiksi” sellaiset jaksot, jolloin olen päässyt tasaisen varmaan 175 km:n viikkovauhtiin.”

Aiheesta intoutuneena päätin tehdä kaksi viikottaisia kilometrejä koskevaa kyselyä (pk-kausi, huippuvaihe) ultrajuoksijoille tai sellaiseksi harjoitteleville, tavoitteesta riippumatta. Kyselyt sulkeutuvat viikon päästä.

Kiitokset vastanneille!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s