Lauantaina se olisi: Tukholman maraton 2015

Tukholma. Maraton 2015. Jes!

Viikonlopun ohjelmassa on siis maraton ja maratonristeily Helsingistä Tukholmaan Viking Linella. Olen lähdössä Tukholman maratonille ensimmäistä kertaa. Tämänhetkisen säätiedotuksen mukaan odotettavissa on paljon vettä.

Helsingin Sanomien mukaan Tukholman maratonille on lähdössä 20500 juoksijaa 101 eri maasta. Näistä suomalaisia on 2700. Maraton järjestetään 37. kerran.

Kauhunsekaiset tunnelmat ovat vaihtuneet innostuneeseen ja odottavaan tunnelmaan. Matkalaukku on jo osittain pakattu ja ruokavalioon on tullut lisähiilareita. Huippuaikaa en ole hakemassa vaan hienoa juoksukokemusta. Samalla uhmaan ohjeita ”Pidättäydy tutussa ja turvallisessa.”. Otan maratonin kokemuksena, joten ajattelin samalla myös kokeilla. Minusta saattaa siis tulle elävä esimerkki siitä, miten ei tule toimia ja miten mennään ”perse edellä puuhun”. Toinen syy kokeiluun on toivottavasti nopeampi palautuminen, mutta siitä lisää kohta. Helmikuussa luin mielenkiintoisen artikkelin nimeltä ”Menestysresepti maratonille: Kävele!”:

”Tutkimuksessa 42 ensimmäistä maratoniaan juoksevaa koehenkilöä jaettiin kahteen samankokoiseen ryhmään, joista toinen juoksi koko maratonin, toinen ryhmä piti 2,5 kilometrin välein minuutin mittaisen kävelytauon.

Kumpikin ryhmä pääsi maaliin keskimäärin samassa ajassa, juoksijaryhmä keskimäärin ajassa 4:07:40, kävelytaukoja pitäneet ajassa 4:14:25. Juoksijaryhmän aikojen vaihteluväli oli kuitenkin suurempi, ja juoksijoiden hitaimmat suoritukset samaa luokkaa kuin hitaimpien kävelytaukoja pitäneiden.

Kävelytaukoja pitäneillä juoksijoilla oli merkittävästi vähemmän lihaskipua ja väsymystä sekä juoksun aikana että heti maaliin tulon jälkeen. Kävelytaukoja pitäneistä vain alle viisi prosenttia oli kokenut loppumetreillä äärimmäistä nääntymystä, kun taas koko matkan juosseista äärimmäistä nääntymystä koki 40 prosenttia. Sydän- ja verenkiertoelimistöä kumpikin suoritus kuormitti yhtä paljon.”

Siitä ei ole kauaakaan, kun totesin puolikuntoisena, että maraton on tarkoitettu juostavaksi enkä todellakaan lähde kävelyjuoksua vetämään maratonille eikä aikaakaan, kun olen jo poikkeamassa näkemyksestäni. Alustavan suunnitelman mukaan ohjelmoin juoksukellooni toistuvat vaiheet 2,5 km juoksua ja 1 minuutin kävelypalautus. No, saa nähdä, että kuinka pitkälle tämä vie ja kuinka suunnitelmat muuttuvat matkan varrella, ts. maltanko kävellä.

Tarkoituksena on palautua maratonista suht nopealla aikataululla. Optiona olisi kuukauden päästä juostava Vuokatti Trail Challenge 2015. Eilen päädyin kyseiselle www-sivulle eikä aikaakaan, kun olin intopiukeana suunnittelemassa menoa. Haluaisin mennä sinne juoksemaan 75 km, mikä tarkoittaisi aika tiivistä juoksupakettia tuleville viikoille: kaksi viikkoa Tukholman maratonista on Forssan Suvi-ilta (puolikas) ja kaksi viikkoa puolikkaasta eli 27.6. olisi tämä ei-niin-helppo 75 km rutistus. Se, mikä tekee siitä haastavan ja mielenkiintoisen on polkujuoksu, joka on vieras tuttavuus minulle, mutta katsotaan nyt ensin Tukholma.

Kaikille Tukholmaan lähtijöille onnistuneita juoksuja ja mukavaa matkaa! Törmäillään (toivottavasti ei kuitenkaan kirjaimellisesti)!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s