Juoksuleiri Monte Gordossa 17.-24.4.2016

Olipa hieno reissu! Juostiin, naurettiin, syötiin, rentouduttiin ja tutustuttiin ihmisiin ja uusiin paikkoihin.

Janan juoksuklubi lähti Janan yleisurheilijanuorten kanssa Monte Gordoon harjoitusleirille viikoksi (yleisurheilijat tosin jäivät jatkamaan harjoituksiaan juoksuklubin poistuessa kotiin).

Monte Gordo on etelä-portugalainen rauhallinen pieni kylä muutaman kilometrin päässä Espanjan rajasta. Siellä on hieno yli 10 km pitkä hiekkaranta ja hyvät lenkkeilumaastot/-reitit/urheilumahdollisuudet. Oleskelumme aikaan siellä oli paljon urheilijoita harjoittelemassa.

Sunnuntaina 17.4. lentomme lähti aamulla kohti Portugalia ja Monte Gordoa. Matkaan mahtui yksi muutaman tunnin mittainen välilasku Saksaan ja vasta illalla saavuimme Faroon, josta oli bussikuljetus Monte Gordoon.

Hotelllimme Dunamar sijaitsi lähellä rantaa.

Heti maanantaiaamuna puoli kahdeksalta innokkaimmat (minä mukaanlukien) lähtivät tutustumaan juoksumaastoihin.

20160418_074221

Jokaiselle päivälle mahtui erityyppisiä lenkkejä 1-2. Torstai oli lepopäivä, mutta eihän sitä malttanut olla käymättä kevyellä aamulenkillä, kun puitteet olivat niin hienot! Leirillä juoksin enemmän kuin yleensä, mutta siitä huolimatta Polarin (ja omien tuntemuksieni) mukaan rasitustaso oli selkeästi alempi kuin normaalisti. Olimme myös vuokranneet polkupyörät, joilla kierreltiin lähistöllä.

20160421_181518

Olin vuokrannut auton tiistaille ja keskiviikolle. Teimme tiistain vetoharjoituksen heti aamupäivästä, joten aikaa jäi hyvin tutustua autolla paikkoihin. Ajoimme Sagresiin, jossa sijaitsee Manner-Euroopan lounaisin kärki, Capo de Sao Vicente.

Paluumatkalla poikkesimme Albufeiraan rannalle kahvilla.

Keskiviikkona pitkän lenkin ja aamupalan jälkeen puolestaan suuntasimme autolla päinvastaiseen suuntaan eli Espanjaan ja siellä Sevillaan. Espanjan puolella pistäydyimme yhdessä ostoskeskuksessa, joka oli Sevillan reitin varrella.

Torstain lepopäivä alkoi minulla kevyellä aamulenkillä, jonka jälkeen kävimme aamupalalla. Syötyämme lähdimme pyörillä läheiseen, n. 3 km päässä olevaan Vila Real de Santo António kaupunkiin, jossa virtaa Espanjan ja Portugalin välinen rajajoki. Sen yli pääsee Espanjan puolelle lautalla.

20160421_154251

Lautalla kohti Espanjaa!

Perjantaina oli vauhtikestävyysharjoitukset aamupäivällä ja iltapäivästä kävimme vapaaehtoisella kevyellä lenkillä.

Lauantaina juoksimme pitkän 2 h lenkin ja illemmalla vapaaehtoisen kevyen tunnin lenkin. Illalla pakattiin tavarat sunnuntaiaamun lähtöä varten. Aamulla aikaisin lähdettiin kohti lentokenttää ja yöllä, maanantain puolella oltiin takaisin Helsinki-Vantaan kentällä. Välilasku oli Berliinissä, jossa meillä oli seitsemän tuntia aikaa kierrellä.

20160424_164902

Berliinissä

Matkallemme osui loistavat juoksusäät: n. 20 astetta lämmintä. Aamut olivat joskus koleita ja pari kertaa ripotteli vähän vettä, mutta pääosin kelit olivat kohdillaan. Kyllä kelpasi!